Az oldalunkon cookiekat használunk, hogy a jövőben minél személyre szabottabb tartalmakat készíthessünk Neked.
Menü

MIPS VAGY WG11? - MI A KÜLÖNBSÉG?

A sisakok feladata fejünk, és agyunk védelme, amit több technológia együttese biztosít, köztük is napjainkban az egyik legelterjedtebb a MIPS-rendszer... de elég jó? A sisakokat minősítő szabványok terén új emelkedik a horizont fölé.

 

Az első biciklis "sisakok" igazából nem nyújtottak sok védelmet, de még kényelmesek sem voltak. A párnázott bőrből készített eszközök megjelenése az első lépés volt a kerékpárosok fejvédelme fele, de az igazi előrelépést a SNELL minősítések bevezetése eredményezte. Ennek is köszönhető, hogy az 1970-es évek elején a Bell cég bemutatta az első olyan kerékpáros fejvédőt, ami műanyag héjjal és ütést elnyelő habbéléssel rendelkezett... ezt követően 1984-ben az ANSI kodifikálta a kerékpáros sisakokra vonatkozó biztonsági szabványokat az Egyesült Államokban, amelyek azóta is viszonylag változatlanul érvényben vannak. A folyamatok révén az 1990-es évekre alakult ki a modern kerékpáros sisak, mely vékony, kemény műanyag héjból és expandált polisztirol (EPS) hab bélésből épül fel.  

 

MI AZ A MIPS?

Azonban volt egy probléma az ANSI-minősítésű sisakokkal - pontosabban az ANSI-szabványokkal. Ezen sisakoknak egyetlen feladatuk az volt, hogy megakadályozzák egy ütközés során a koponya sérülését. Ám a legtöbb súlyosabb kerékpáros baleset nagyobb sebességnél történik, és ilyenkor a fej megcsúszik, vagy megcsavarodik a talajnak vagy más felületnek csapódáskor. Ilyenkor nagy, az agyra ható forgási nyíróerő keletkezik, ami agyrázkódáshoz és más jelentős, egyben maradandó agyi károsodás vezethet! 

Szerencsére ezt a problémát már a század elején felismerték a szakértők. Ennek köszönhetően jött létre többek között a MIPS-rendszer is (avagy a Multi-directional Impact Protection System) 2010-ben. A rendszer első körben főleg a síbukók között kezdett széleskörben terjedni, majd egyre több kerékpáros fejvédő gyártó is átvette - mivel utólag nem építhető be sisakokba, így a sisak tervezése speciális metódust igényel, valamint a rendszert a sisak gyártónak meg kell vásárolnia, mely extra költséget jelent a modell számára.
 


Hogyan működik a MIPS-rendszer?

 
  
A MIPS-rendszer működési elve egyszerű: az ezzel a rendszerrel ellátott sisakoknál a héjszerkezet és a fejünkkel közvetlen érintkező szivacsozás ütés hatására 1 - 1,5 centiméternyit el tud csúszni/mozdulni. Ez úgy lehetséges, hogy az EPS-hab és a szivacsozás közé bekerül egy vékony plusz réteg, amihez a szivacsok direkt módon, a sisak héjszerkezete pedig energiaelnyelő elemekkel rögzül. Így az üzközési-energia az elnyelő elemek segítségével jelentősen redukálódva érik az agyat. 

Ezen rendszer mellett más, a forgó ütközési erők elnyelésére szolgáló megoldások is fellelhetők a sisakokban - melyek száma egyre csak nő. A Frontiers in Bioengineering and Biotechnology 2021-es tanulmánya bebizonyította, hogy az ilyen védelemre szolgáló technológiával készített bukósisak jelentősen nagyobb védelmet nyújtanak, mint a hagyományos fejvédők.

 

REAKCIÓ A MEGFELELŐ
SZABVÁNY HIÁNYÁRA

Ebbe a helyzetben jelent meg a WG11, egy európai szervezet, amely ugyan elfogadhatónak tartja a MIPS koncepcióját, de nem ért egyet azzal, ahogyan a MIPS a vizsgálatokat végzi. Véleményük szerint a probléma a tesztekhez alkalmazott fejformában rejlik...
 


A gépjárművek tesztelésénél is használt Hybrid III fejformával szerelt próbababa

 
A MIPS-nél a Hybrid III típusú fejformát használják - ugyanazt, amelyet a gépjárművek töréstesztbábuinál is. A WG11 viszont ezt a fejformát nem tartja megfelelőnek - szerintük nem szimulálhatóak valósan ezzel a fejformával az emberi fejre ható ütközési erők. Ehelyett az EN 960 fejformát preferálják, amelyet Európában nemrégiben fogadtak el a motorkerékpáros sisakok biztonsági tesztjeire vonatkozó szabványként.
 

 
A WG11 által is elismert EN960 fejforma

 
 
A WG11 vizsgálat során az alábbi szempontokat figyelik:

  • ferdeszögű próbák 45°-os szögben X, Y és Z tengelyek mentén is
  • behatási sebesség 6 m/s
  • 80-as zártfelületű alumínium-oxid csiszolópapír
  • háromtengelyű gyorsulásmérő +n.3 ARS
  • fejforma névleges súrlódási együtthatója 0,3
  • elvégzett mérések: forgási- és lineáris gyorsulási csúcsok, HIC, BRIC

A teszt megfelelési alapja a BRIC (Brain Injury Criterion) algoritmusa által meghatározott esés utáni agyi sérülés mértéke, melynek kisebbnek kell lennie 0.68-nál. Ezen vizsgálaton való megfelelés elérhető a MIPS-rendszer alkalmazásától függetlenül is, a héjszerkezet speciális kialakításával is, ezért is ezen szabványra fókuszál az új sisakjainál a Rudy Project, a MIPS-rendszer alkalmazása helyett.

 

WG11 TESZTNEK MEGFELELŐ
RUDY PROJECT SISAKOK

Jelenleg az olasz gyártó sisak kínálatából az alábbi modellek rendelkeznek WG11 minősítéssel:

NYTRON
részletes termékismertető
 

EGOS
részletes termékismertető
 

SPECTRUM
részletes termékismertető
 

PROTERA PLUS
részletes termékismertető
 

VENGER CROSS
részletes termékismertető
 

VENGER
részletes termékismertető